3 Manieren om een prototype te bouwen

 In Implementatie
Print Friendly, PDF & Email

Wat voor oplossing je ook hebt bedacht het is altijd een goed idee om een prototype te maken. Maar maak je geen zorgen, het maken van een prototype hoeft echt niet ingewikkeld te zijn of veel tijd en geld te kosten. In dit artikel beschrijf ik 3 eenvoudige manieren om in korte tijd een prototype te maken waarmee je jouw idee kunt testen.

Prototypes bieden je de gelegenheid om je idee tastbaar te maken, je oplossing te verscherpen en je (meest riskante) aannames in zeer korte tijd te testen. Het is niet voor niets een razend populaire methode onder startups, innovators en ‘agile’ teams. Prototypes zijn handige hulpmiddelen om te onderzoeken wat er goed is aan je idee, en op welke punten je jouw idee nog kan verbeteren.

Iedereen houdt van prototypes. Of je nu een prototype laat zien aan je klanten, de CEO of aan een mogelijke investeerder. De ogen van mensen gaan gelijk vonkelen en grijpgrage handjes willen direct jouw prototype vasthouden en testen. Hoe lelijk of ‘houtje-touwtje’ het prototype ook is. Wanneer je binnenkomt met een prototype van je idee onder je arm wordt er direct naar je geluisterd en nemen mensen je serieus.

1. Een 2D Prototype

Het maken van een simpele tekening is de een goede eerste stap in het tastbaar maken van je idee. Woorden kunnen tot verwarring leiden. Daarbij heb je vaak al snel veel woorden nodig om iets uit te leggen. Het maken van tekeningen kan helpen om een idee uit te leggen. Plaatjes brengen een idee tot leven en scheppen helderheid. Daarbij vinden mensen het leuk en prettig om te reageren op afbeeldingen. Je kunt iets aanwijzen en details benoemen. Ook kun je er natuurlijk altijd nog zaken bijtekenen.

Visueel Denken
Het visualiseren van je idee vereist geen enkel artistiek talent. Net als creatief denken is ‘visueel denken’ een vaardigheid die iedereen kan leren. Als je een cirkel, een lijn, een vierkant en een driehoek kunt tekenen, dan kun je in principe alles tekenen. Een primitieve tekening is vaak al genoeg om de essentie van je idee uit te leggen. 

Het is prima als je tekening rommelig, incompleet of ronduit lelijk is. Sterker nog, soms werkt dit zelfs in je voordeel. Je publiek ziet dat jij je best doet, en omdat jouw gekrabbel nog niet perfect is zullen ze het gevoel hebben dat er nog ruimte is voor verbeteringen. Door met behulp van visueel denken samen aan een oplossing te werken, ontstaat er draagvlak voor het idee.

Je concept in één beeld (voor een fysiek product)
Een ‘key visual’ is een methode die veel gebruikt wordt in de creatieve industrie om op een snelle manier een nieuw idee te pitchen. Bij deze techniek draait het simpelweg om het vangen van de essentie van je idee in één afbeelding. Hierbij mag je eventueel ook teksten of details toevoegen, zolang het geheel maar in één oogopslag te begrijpen is. Het moet een soort billboard worden van jouw idee. In het verkeer rij je langs een bilboard en moet je in één keer de boodschap kunnen begrijpen. Dus maak het visueel en gebruik niet te veel tekst. Denk hierbij ook aan aansprekende titels en slogans die helpen om je idee uit te leggen, en ervoor zorgen dat de essentie van jouw idee blijft hangen.

Natuurlijk is niet elk idee in 1 plaatje uit te leggen. Toch is het maken van een key visual altijd een goede oefening. Door je te focussen op de essentie van je idee dwing je jezelf om keuzes te maken. Het is daarbij ook een goede test om te kijken hoe eenvoudig je idee is. Eenvoud is meestal een goede graadmeter voor een goed idee. Begrijpen mensen jouw idee in één oogopslag? Of hebben ze nog een gesproken toelichting nodig? In dat laatste geval moet je misschien nog even terug naar de tekentafel om te kijken of jouw idee simpeler gemaakt kan worden. Durf hierbij keuzes te maken en voor uitgesproken ideeën te gaan.

Tijdschrift-advertentie
Je kunt ook meer details toevoegen. Je zou bijvoorbeeld een nepadvertentie kunnen maken voor je nieuwe product. Hoe zou je jouw nieuwe product (of dienst) adverteren in een tijdschrift of op het internet? Met wat voor beeld zou je jouw product kunnen visualiseren? Wat zou jouw doelgroep aanspreken? Welke functionaliteiten en voordelen zou je benoemen in de advertentie?

Let op; verlies je niet in de details, een goede advertentie draait om de essentie. Deze opdracht draait om het naar voren brengen van de USP (‘unique selling point’) van het product en de toegevoegde waarde voor de gebruiker.

 

App schermen (voor een digitaal product)
Heb je een idee voor een smartphone app, webapplicatie of andere digitale tool? Print dan een lijntekening van een smartphone (of een ‘blanco’ browser) op een vel papier en teken hierin direct de verschillende ‘app schermen’ van je product. 
‘App schermen’ zijn een handige manier om te laten zien hoe je idee eruitziet en hoe het werkt. Getekende schermen zijn ook erg handig om de ‘werking van het systeem’ uit te denken. (Hoe werkt de applicatie? Welke functionaliteiten zijn er allemaal? Wat krijgen de gebruikers te zien? Wat kunnen gebruikers doen? Hoe werkt de achterkant van het systeem? etc.) Denk hierbij ook goed na over de gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid van het product.

Storyboard (voor een dienst)
Storyboards worden veel gebruikt in de filmwereld. Een storyboard wordt ingezet voordat een film of commercial geschoten wordt om te onderzoeken of een verhaal wel klopt en lekker loopt. Zo kunnen de regisseur en schrijvers al van tevoren zien hoe de film gaat worden en kunnen ze nog zaken aanpassen indien nodig. Omdat filmproducties ontzettend kostbaar zijn wil je immers wijzigingen en het opnieuw moeten opnemen van scenes zoveel mogelijk voorkomen. Het is dus een soort ‘droogtesten’ voordat het grote geld wordt uitgegeven. 

Ook buiten Hollywood zijn storyboards een handige manier om ideeën te testen. Het maken van een storyboard is vrij eenvoudig. Teken op een leeg vel papier een aantal lege vlakken, alsof je een striptekening gaat maken. Hoeveel vakjes je nodig hebt hangt af van het idee dat je wilt uitleggen, en het aantal details dat je wilt toevoegen. In het algemeen is een stuk of 15 vakjes voldoende.

Teken een verhaal over hoe een gebruiker met jouw dienst in aanraking komt. Werk de hele ‘klantreis’ uit of selecteer de meest belangrijke momenten. Teken wat gebruikers doen, en voeg (indien relevant) toe wat de gebruikers denken, zeggen en voelen tijdens het gebruik van de dienst. Maak er een interessant stripverhaal van.

Let op; verlies je niet in de werkvorm. Hou het simpel en teken alleen de zaken die nodig zijn om uit te leggen hoe gebruikers jouw dienst beleven. Denk eerst na over wat er in het eerste en het laatste vakje gebeurt. Als je weet hoe het storyboard begint en eindigt, dan kun je hierna de verschillende stappen ertussen tekenen.

 

prototype

2. Een fysiek prototype

Nu je jouw idee naar papier hebt vertaald is het tijd om een 3D versie van je idee te maken. Op deze manier ga je net een stap verder dan een getekende ‘papieren realiteit’. In deze fase moet jouw idee niets meer en niets minder zijn dan een goedkope fysieke weergave van je idee. Het doel van een 3D prototype om je idee op een andere manier te onderzoeken. Het kan namelijk best zijn dat je inzichten en/of fouten tegenkomt die je niet had ontdekt in een platte tekening.

Gebruik ook gerust je creativiteit bij het bouwen van een prototype. Alles kun je gebruiken als bouwmateriaal. Denk aan dingen zoals tape, paperclips, lijm, papier, hout, elastiek, rietjes, koffiebekers, kartonnen dozen etc.

Je prototype hoeft nog niet te werken, het gaat erom dat je een ‘mockup’ maakt van je idee. Dit soort prototypes maak je om te onderzoeken hoe je idee eruitziet (vorm, formaat, kleur etc.) en hoe het zou werken. Dit kan helpen om te begrijpen hoe jouw product of dienst straks zal werken in de praktijk. Het prototype hoeft niet perfect of mooi te zijn, het moet simpelweg de vorm en/of functie van je product of dienst vertegenwoordigen.

Prototyping-kit (voor een fysiek product)
Als je direct na een brainstormsessie wilt beginnen met het bouwen van een prototype, zorg er dan voor dat je goed bent voorbereid. Zorg dat er voldoende materialen aanwezig zijn waarmee deelnemers aan de slag kunnen. Zelf hebben we bijvoorbeeld een ‘prototype-kit’ ontwikkeld die we deelnemers meegeven tijdens de prototyping fase. Dit is een doos met allerlei materialen waarmee deelnemers kunnen ‘bouwen’ (2d en 3d vormen, karton, plakband, een schaar, tape, legopoppetjes etc.). Je kunt het zelf natuurlijk ook een stuk simpeler houden. Met alleen karton, sharpies (stiften) en post-its kun je in principe ook overal een prototype van maken

Afhankelijk van het soort prototype dat je wilt bouwen kun je er ook voor kiezen om sommige zaken al voor te bereiden, zodat deelnemers nog sneller kunnen werken. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je niet wilt dat mensen hun tijd verdoen met het bouwen van details of bijzaken.

Een tijdje gelden hebben we voor Provincie Gelderland en verschillende treinmaatschappijen een denktank georganiseerd rondom de uitdaging dat treinreizigers niet snel genoeg in- en uitstappen tijdens de spits. Naast onze prototype-kit hebben we ook speciaal voor deze sessie uitknipbare miniatuurtreintjes, rails en platforms ontwikkeld. Zo konden deelnemers razendsnel de probleemsituatie visualiseren en konden ze hierna al hun tijd en energie konden steken in het visualiseren van de verschillende oplossingen. In de video hieronder kun je een korte indruk krijgen van deze sessie.

Materialen
Als je weet wat je precies wilt bouwen (aan de hand van je uitdaging) kun je er als organisator of als facilitator ook voor kiezen om specifieke onderdelen in huis te halen. Shapelock bijvoorbeeld is een plastic materiaal dat niet giftig, herbruikbaar en erg sterk is. Bovendien kan het makkelijk in stukken worden gezaagd. Wanneer je het verwarmt tot boven de 65 graden kun je het eenvoudig kneden tot de vorm die je wilt. Wanneer het hierna weer afkoelt verandert het in een supersterk materiaal. Perfect materiaal dus voor het bouwen van solide plastic prototypes.

Animatie
Naast het bouwen van een fysiek object kun je er ook voor kiezen om je object digitaal tot leven te laten komen in bijvoorbeeld een 3D-model. Van dit model kun je ook eenvoudig weer een animatievideo kan maken. Er zijn veel professionals die je kunnen helpen om een 3D model te maken van je idee. Wil je het snel uitvoeren en de hand op de knip houden? Leer jezelf dan 3D tekenen. Tegenwoordig zijn er eenvoudige 3D-programma’s waarmee je in een paar klikken al volledige werelden kunt creëren. (Zie bijvoorbeeld SketchUp.)

Prototype Software (voor een digitaal product)
Wil je een prototype maken voor een digitaal product? Dan raad ik je aan om eens online te zoeken naar ‘prototyping tools’. 
Er zijn geweldige tools beschikbaar die kunnen helpen bij het bouwen van een online prototype. Persoonlijk ben ik erg te spreken over InVision maar er zijn nog veel meer handige tools te vinden. Welke tool het beste bij jou past hangt af van wat je wilt bouwen.

Als je niet kunt Photoshoppen, maar wel met Keynote overweg kunt dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor Keynotopia. Wil je papieren ‘App schermen’ interactief maken? Dan is POP (Prototyping on Paper) wellicht een goede keuze.

Hou in je achterhoofd dat je prototypes snel moet kunnen bouwen. Verlies je daarom niet in de mogelijkheden van de techniek of in de details (zoals het vinden van de juiste icoontjes, kleuren of lettertypes).

Kies een moment (voor een dienst)

Zelfs voor een dienst is het mogelijk om een fysiek eindresultaat te simuleren. Je kunt bijvoorbeeld een specifiek moment kiezen waarop een gebruiker in aanraking komt met jouw dienst en dat moment als uitgangspunt gebruiken voor een prototype.   

Speel de scene na
Rollenspel is een grappige en leuke manier om een toekomstscenario na te spelen, en te ervaren hoe de dienst er in het echt uit zou zien. Schrijf een simpel script, zorg voor een decor en/of ‘props’ en speel de scene na als een echt toneelstukje. Je kunt er ook voor kiezen om het geheel te filmen, zodat je achteraf zaken kunt analyseren en het geheel ook aan derden kunt laten zien. Voor wie zich niet comfortabel voelt bij acteren is het natuurlijk ook altijd mogelijk om professionele acteurs in te huren.

Table Top Video
Ook het maken van een video kan een sterke manier zijn om een idee uit te leggen. Denk bijvoorbeeld aan een video zoals ‘in Plain English’. Schrijf een script, maak een simpele animatie (met bijvoorbeeld eenvoudig getekende poppetjes) en spreek achteraf een voice over in waarin je de animatie aan elkaar spreekt. (“Dit is Jan, klant bij bedrijf X. Jan heeft probleem Y. Maar gelukkig voor Jan is er nu een oplossing!”) Hou het simpel en hou je video max 3 tot 6 minuten.


3. Een realistisch prototype

Deze laatste stap gaat over het maken van een werkend prototype, waarmee je gebruikers het gevoel geeft dat het product (of de dienst) al bestaat. Het maakt niet uit als je prototype nog niet perfect is en dat er zaken zijn die nog niet werken. Het gaat erom dat je een indruk kan geven van het idee, het idee kan testen en feedback op kunt halen bij gebruikers.

René en ik hebben weleens een CEO van een Nederlands softwarebedrijf gesproken die ons vertelde dat hij aan zijn klanten een ‘complex algoritme’ verkocht, terwijl hij in werkelijkheid nachtenlang aan het overwerken was om de zogenaamde ‘geautomatiseerde’ koppelingen te leggen. Zolang je jouw belofte waar kan maken is het prima om met dit soort ‘Wizard of Oz’ en ‘Conciërge MVP’ oplossingen te werken. (Het grote voordeel is dat je kunt onderzoeken of jouw idee werkt, zonder het echt te hoeven bouwen.)

Hou het simpel (digitaal product)
Maak een lijst met de functies die je in jouw product wilt stoppen. Kies hierna de 3 tot 5 meest essentiële onderdelen en giet deze in een prototype. Denk na over wat je wilt testen, hoe je dit wilt meten en in welke vorm je jouw prototype wilt bouwen. Het is ook belangrijk om te bedenken hoe realistisch je prototype eruit moet zien.

Voor de meeste organisaties is het aan te raden om externe hulp in te schakelen voor het bouwen van prototypes. Maar als je zelf innovators, programmeurs en/of designers in dienst hebt dan zijn er ook heel wat tools die je kunnen helpen om snel een prototype te ontwikkelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar tools zoals; SketchProto.ioFramerOrigamiPrinciple, Atomic, Prott, Webflow en Marvel.

3-D Printen (fysiek product)
Het spreekt voor zich, maar desalniettemin wil ik het toch nog even noemen. 3D printers zijn een prima manier om snel en goedkoop een prototype te maken. Zeker als jouw bedrijf zich met fysieke producten bezighoudt kan de aanschaf van een 3D printer een goede investering zijn. Vind je de aankoop van een 3D printer overdreven? Dan kun je ook prima een 3d model opsturen naar de dichtstbijzijnde printshop. Kijk bijvoorbeeld eens op 3D Hubs. Daar kun je 3D printers van private personen vinden bij jou in de buurt.

 

Brochure (dienst)
Een eenvoudige manier om te testen hoe mogelijke klanten reageren op een nieuwe dienst, is door een nep-brochure te ontwikkelen. Doe net alsof je dienst al bestaat en maak een brochure waarin je uitlegt wat de dienst precies inhoudt. Zorg ervoor dat alle belangrijke informatie in de brochure staat en maak mensen nieuwsgierig naar je dienst. Op deze manier kun je reacties van potentiële klanten polsen zonder dat je al te veel moeite moet doen.

Hoe je het beste een prototype kunt maken voor een dienst hangt af van je idee. Onthoud in ieder geval dat het belangrijkste doel van een prototype is om aannames te testen. (Zijn mensen enthousiast over jouw oplossing? Willen ze ervoor betalen? Begrijpen mensen je idee? Zijn mensen bereid om jouw oplossing te gebruiken? etc.)

Ik hoop dat dit artikel nuttig voor je was. Heb je andere ideeën of suggesties over hoe je een goed prototype bouwt? Of heb je vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het me dan gerust weten en plaats jouw reactie onder dit artikel.


Heb je hulp nodig bij met het maken van een prototype?
Wil je weten hoe we je jou kunnen helpen met jouw uitdaging?
Neem dan contact met me op via jeroen@hatrabbits.com

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Bedenk veel vragen voor de juiste focusvraagWhen developing a new product, figure out how it will be used (vragen, observeren en ervaren